سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
رأی با تأمل حاصل می شود و رأی خام پشتیبان بدی است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

گفتگویی با علامه سید مرتضی عسگری(سایت تبیان)
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

از این‌ که‌ وقت‌ گرامی‌ خود را در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ در بحث‌ مهدویّت، یکی‌ از عمده‌ترین‌ منابع‌ ما، روایات‌ است، می‌خواستیم‌ در ابتدا، نظر حضرت‌عالی‌ را در مورد مکتب‌ خلفا و ارزش‌ منابع‌ روایی‌ اهل‌ سنّت‌ و نیز روایات‌ شیعه، جویا شویم.

اصولاً مکتب‌ خلفا را هر شیعه‌ای‌ نمی‌تواند بشناسد، بلکه‌ متخصصّانی‌ مانند مرحوم‌ شرف‌الدین‌ و علاّمه‌ی‌ امینی‌ می‌خواهد. بنده‌ هم‌ در این‌ زمینه، کارهایی‌ کرده‌ام. حالا می‌گویم. اوّلاً، این‌ برادران، صحاح‌ سته‌ دارند، ولی‌ ما به‌ جز قرآن، صحیح‌ نداریم. من، درباره‌ی‌ کافی‌ نوشته‌ام‌ که‌ روایات‌ ضعیف‌ دارد، آیه‌ الله‌ خویی‌ می‌نویسد، خود مرحوم‌ کلینی‌ معتقد نبوده‌ است‌ که‌ همه‌ی‌ روایات‌ کافی‌ صحیحه‌ است.

از کجا این‌ سخن‌ را نقل‌ کرده‌اند؟

از خود کافی‌ دلیل‌ می‌آورد. سایر کتاب‌ها را هم‌ می‌آورد. ما اصلاً کتاب‌ صحیح‌ نداریم. البته، اخباریان، آن‌ را صحیح‌ می‌دانند. ما، یا اصولی‌ هستیم‌ یا اخباری، حوزه‌های‌ علمیه‌ که‌ اصولی‌اند، غیر قرآن‌ را به‌ صحّت‌ نمی‌شناسند. صحیفه‌ی‌ سجادیه، سند دارد و سندش‌ هم‌ صحیح‌ است، مگر چند دعای‌ آخرش‌ که‌ اجماع‌ بر آن‌ است. نهج‌البلاغه‌ را هم، اسنادش‌ را بیرون‌ آورده‌اند و چند نفر در این‌ باره‌ کتاب‌ نوشته‌اند. ما باید روایات‌ را ببینیم. بدون‌ دیدن‌ روایات، نمی‌توانیم‌ بگوییم‌ صحیح‌ است‌ یا نیست.

‌امّا در مکتب‌ خلفا آورده‌اند که‌ عبدالله‌ بن‌ عمرو عاص‌ می‌گوید: کنت‌ ا‌کتب‌ کلّما اسمعه‌ من‌ رسول‌ الله‌ فنهتنی‌ قریش‌ - قریش‌ یعنی‌ مهاجرین‌ - قالوا کلما: <تسمعه‌ من‌ رسول‌ الله‌ تکتبه‌ و رسول‌ الله‌ بشر یتکلم‌ فی‌ الغضب‌ و الرضا.(1)> .

‌از عمار خوش‌اش‌ می‌آید، گفته‌ است: <العمار مع‌ الحق> و از علی‌ خوش‌اش‌ می‌آید، گفته‌ است: <علی‌ مع‌ الحق‌ و الحق‌ مع‌ علی>!، حرف‌ اینان، این‌ است! می‌گویند: <با این‌ وصف، هر چه‌ می‌گوید، می‌نویسی؟>. می‌گوید: <به‌ پیامبر، جریان‌ را گفتم.>، فرمود: <اُکتُب¬! فوالذی‌ نفسی‌ بیده! ما خرج‌ من‌ فیّ. فیّ، یعنی‌ فمی‌ الا الحق.>(2). این، در زمان‌ پیامبر بوده‌ است. در عبدالله‌ بن‌ سبا نوشته‌ام، در صحیح‌ بخاری‌ دارد که‌ پیامبر، در مرض‌ وفات‌اش‌ فرمود: <آتونی‌ بدواه‌ وقرطاس‌ ا‌کتب‌ لکم‌ کتاباً لَن¬ تضلوا ا‌بداً. من‌ بعدی.>. آن‌ هم‌ به‌ صورت‌ نفی‌ ابدِ <لن> و نه‌ <لا>. عمر حاضر بود، گفت: <حسبنا کتاب‌ الله؛ کتاب‌ خدا ما را بس‌ است.>. اختلاف‌ شد. - یکی‌ گفت‌ - در روایت‌ ندارد چه‌ کسی، ولی‌ غیر از عمر نمی‌تواند باشد: <ان‌ الرّجل‌ لیهجر؛ این‌ مرد هذیان‌ می‌گوید.>! خواستند بروند بیاورند که‌ پیامبر فرمود: <ا‌وَ بعد ماذا؟؛ دیگر بعد از این‌ حرف‌ که‌ زدند؟!>.

در تذکرة‌ الحفاظ‌ ذهبی‌ (از بزرگان‌ اهل‌ سنت) آمده‌ است، ابوبکر که‌ خلیفه‌ شد، گفت: <از پیامبر حدیث‌ نگویید. اگر کسی‌ از شما پرسید، بگویید، بیننا و بینکم‌ کتاب‌ الله‌ احلوا ما ا‌حَلّه‌ و حرِّموا ما حرمه.

‌یک‌ روایت‌ از عمر بن‌ خطاب‌ می‌گویم. این‌ یک‌ روایت، که‌ برای‌ شناخت‌ او و این‌ که‌ در زمان‌ خودش‌ چه‌ کرد، کافی‌ است. کسی‌ بود که‌ روایت‌ می‌پرسید، او را منع‌ کرد، مگر آن‌ روایاتی‌ که‌ در وضو و تیمّم‌ و در مورد احکام، بود، یعنی، در فضایل‌ نپرسید. در کتاب‌ طبقات‌ ابن‌ سعد در ترجمه‌ی‌ <قاسم‌ بن‌ محمّد بن‌ ابی‌بکر> آمده‌ است‌ که‌ در زمان‌ عمر، بعضی‌ از صحابه، روایاتی‌ نوشته‌ بودند و نگاه‌ داشته‌ بودند. بالای‌ منبر صحابه‌ را قسم‌ داد که‌ هر کس‌ روایاتی‌ از پیامبر دارد، بیاورد. گمان‌ کردند می‌خواهد جمع‌ کند. آوردند. همه‌ را در آتش‌ انداخت!

‌از این‌ها، زیاد است، لذا روایاتی‌ که‌ بوده، از دست‌ رفته‌ است، مگر روایاتی‌ که‌ در کوفه‌ بعد از این‌ که‌ امیرمؤ‌منان‌ خلیفه‌ شد. اگر امیرالمؤ‌منین، در کوفه‌ خلیفه‌ نمی‌شد، می‌بایست‌ خدا، پیامبر تازه‌ای‌ بفرستد، برای‌ این‌ که‌ آن‌ چه‌ پیامبر آورده‌ بود،‌ دفن‌ کرده‌ بودند.

‌حضرت‌ امیر که‌ در کوفه‌ خلیفه‌ شد - البته‌ همه‌ی‌ خطبه‌ها در نهج‌البلاغه‌ نیست. مسعودی‌ که‌ صد سال‌ قبل‌ از شریف‌ رضی‌ بوده، می‌گوید، چهار صد خطبه‌ در زمان‌ ما، از علی‌ حفظ‌ دارند صحابه‌ را به‌ روایت‌ کردن‌ وا داشت. تعداد صحابه‌اش، هزار و هشتصد نفر بودند. این‌ روایت‌هایی‌ که‌ پیدا می‌شود، برای‌ این‌ زمان‌ است. بعد، معاویه‌ که‌ سال‌ چهل‌ و یک‌ آمد، از نشر حدیثی‌ که‌ از فضائل‌ حضرت‌ امیر باشد، منع‌ کرد و گفت: «آتونی‌ بمناقض‌ له؛ هر چی‌ از علی‌ هست، ضدش‌ را بیاورید.» این، بحث‌ مفصّلی‌ دارد. مرحوم‌ شریف‌ الدین‌ در ابوهریره‌ بحث‌ کرده، من‌ هم‌ در جاهایی‌ بحث‌ کرده‌ام.

‌بنابراین، روایاتی‌ که‌ منافات‌ با مکتب‌ خلفا دارد، نمی‌توانید بگویید: <کجا هست؟>؛ زیرا، از دست‌ رفته‌ است. در روایات‌ آنان، عدد ائمه‌ را داریم، طول‌ عمر حضرت‌ حجّت‌ را خود سنّی‌ها بحث‌ می‌کنند، که‌ البته‌ جای‌ آن‌ را الان‌ به‌ خاطر ندارم‌ می‌گویند: <دو نفر، عمر طولانی‌ دارند: شیطان‌ و خضر.>. یک‌ خوب‌ و یک‌ بد. خودشان‌ می‌گویند. غیبت‌ حضرت‌ حجّت‌ را از این‌ می‌توانیم‌ بفهمیم‌ که‌ بعد از این‌ که‌ حضرت‌ حجّت‌ به‌ دنیا آمد، پنهان‌ بود. اگر پنهان‌ نمی‌بود، زنده‌ نمی‌ماند. دلیل‌ غیبت‌اش‌ این‌ است‌ که‌ اگر بین‌ ما بود و پنهان‌ نمی‌بود، زنده‌ نمی‌ماند. همان‌هایی‌ که‌ همه‌ی‌ ائمه‌ را کشتند، حضرت‌ امیر و امام‌ حسن‌ و سیدالشهداء را، حضرت‌ موسی‌ بن‌ جعفر را که‌ زندان‌ کردند، می‌توانستند حضرت‌ حجّت‌ را نیز بکشند حضرت‌ حجّت‌ به‌ دلیل‌ این‌ که‌ غایب‌ است، زنده‌ مانده‌ است.

باقی مصاحبه را در ادامه مطلب بخوانید

 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 5:4 عصر | نظرات دیگران()

کتاب شناختی از علامه عسگری 
علامه سید مرتضی عسگری در طول حیات پربرکت خود ده‌ها اثر تالیفی و تحقیقی خلق کرد که هر یک از آنها در زمان حیات علامه و اکنون کاهنده اختلافات و نزاع‌ها میان فرق اسلامی است.
او افزون بر بررسی کتب شیعه با تکیه بر کتاب و سنت، احادیث و روایات اهل سنت و به قول خود "مکتب خلفا" را نیز مورد بررسی قرار داد، به گونه‌ای که این آثار به مرجع و منبعی قابل اعتماد برای اهل سنت نیز مبدل شده است.

امروز اکثر آثار علامه در کشورهای عربی، به خصوص در کشور مصر مورد استقبال فراوان قرار گرفته و بارها تجدید چاپ شده است. از ویژگی‌های علامه عسگری، بیان روشن و واضح و نثر بسیار روان و سلیس آنهاست که خواننده را برای درک مطلب از ادبیات ثقیل به دور می‌دارد.

از جمله کتب‌ علامه عسگری، کتاب‌هایی هستند که در بحث‌های قرآنی نگاشته شده‌اند مانند: القرآن الکریم و روایات المدرستین در 3 جلد که جلد اول به دروس مقدماتی جلد دوم به روایات مکتب خلفا و جلد سوم به روایات مکتب اهل بیت می‌پردازد و عقائدالاسلام من القرآن الکریم در 3 مجلد که یکی مربوط به مبدا تا معاد است دیگری به سیره انبیا و اوصیا اختصاص دارد و یکی هم با عنوان آخرین شریعت به چاپ رسیده است.

برخی دیگر از کتب علامه پیرامون تعالیم اسلامی نگاشته شده‌اند که از این قرارند: تعالیم الاسلام، احکام الاسلام، منتخب الادعیه، الاداب الاسلامیه، السیاسه فی الاسلام او الاحکام السلطانیه، الامراض الاجتماعیه و علاجها و معالم المدرستین در 4 جلد.

تعدادی دیگر از کتب علامه عسگری مربوط به بررسی سنت پیامبر اسلام است، این کتاب‌ها از این قرار است: احادیث ام المومنین عایشه در 3 جلد، عبدالله ابن سبا و دیگر افسانه‌های تاریخی در 3 جلد، سلسله بحث‌هایی پیرامون صحابی پیامبر و احادیث ساختگی، صد و پنجاه صحابی ساختگی (صحابیانی از طایفه تمیم)، صد و پنجاه صحابی ساختگی (صحابیانی از قبایل دیگر)، صد و پنجاه صحابی ساختگی (تکمله بحث صحابیانی از قبایل دیگر)، راویان ساختگی، انواع روایت‌های ساختگی و سازندگان احادیث، روایات دروغین و روایات زنادقه و غلات، سیره رسول خدا و اهل بیت و خدیجه ام المومنین، شناخت صحابی (کسانی که پیامبر را دیده‌اند و از ایشان روایت کرده‌اند)، شناخت صحابی (کسانی که پیامبر را دیده‌اند اما از ایشان روایت نکرده‌اند)، شناخت صحابی (کسانی که جزو صحابیان شمرده می‌شوند ولی پیامبر‌(ص) را ندیده‌اند و از ایشان روایت نکرده‌اند)، نقش ائمه‌(ع)‌ در احیاء دین در 17 جلد، علی مائده الکتاب و السنه در 16 جلد.

در این بین کتب دیگری وجود دارند که در دسته‌بندی فوق نمی‌گنجند. این کتب عبارتند از: منتخب الادعیه، المصطلحات الاسلامیه، منهج البحث التاریخی، حدیث الکساء، افترائات و اکاذیب عثمان الخمیس فی کتابه «لله و للتاریخ»، سقیفه، ادیان آسمانی و مساله تحریف، صلاه ابی بکر، مع ابی الفتوح التلیدی فی کتابه «الانوار الباهره».

ادامه مطلب را در اینجا بخوانید

 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:58 عصر | نظرات دیگران()

چند پیوند در رابطه با علامه

وبلاگ علامه عسگری(پرشین بلاگ)-خدا توفیقشان دهد.

حول العلامه السید مرتضی العسکری-سایت رسمی دانشکده اصول دین

فیلمی از سخنرانی علامه در ساوه


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:55 عصر | نظرات دیگران()

 

 

 


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:50 عصر | نظرات دیگران()

 آثار علامه عسگری به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود

فرزند علامه سید مرتضی عسگری از ترجمه آثار مکتوب علامه عسگری به زبان‌های زنده دنیا خبر داد.
دکتر سید کاظم عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در قم با بیان این‌ که پس از فوت علامه عسگری موسسه علامه عسگری که در زمان حیات ایشان تاسیس شده بود، متکفل چاپ و نشر و ترجمه آثار علامه عسگری خواهد بود، گفت: این موسسه در نظر دارد آثار علامه عسگری را به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسه، اردو، سواحلی(آفریقایی) و ترکی ترجمه و به علاقه‌مندان معارف اهل بیت و قرآن عرضه کند.

معاون آموزشی دانشکده اصول‌الدین در پاسخ به سوالی در رابطه با ادامه فعالیت‌های علامه عسگری پس از فوت وی افزود: سعی داریم موسساتی را که مرحوم علامه عسگری 40 سال قبل در عراق دایر کرده بود و در زمان حکومت بعث به تعطیلی کشانده شد نظیر مدارس پسرانه و دخترانه و دانشکده اصول‌الدین را ‌ مجددا بازگشایی کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌ها و آثار در دست انجام علامه عسگری گفت: جلد چهارم کتاب معالم المدرستین، روایت‌المختلفون، سیره پیامبر و کتابی در رابطه با عایشه کتاب‌هایی هستند که عمر علامه عسگری برای چاپ آنها کفاف نداد و پس از فوت ایشان چاپ خواهند شد.

سید کاظم عسگری در پاسخ به سوال دیگری «القرآن بروایت المدرستین» را تاثیرگذارترین کتاب علامه عسگری دانست و افزود: مرحوم علامه در این کتاب شبهات در رابطه با تحریف قرآن را در کتاب‌های مختلف روایی و حدیثی بررسی کرد و با ادله نشان داد که قرآن تحریف نشده است.

وی همچنین «معالم المدرستین» علامه عسگری را در وحدت مسلمین موثر دانست.

منبع:http://www.ibna.ir


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:40 عصر | نظرات دیگران()

 

نکات خواندنی از زندگی علامه عسگری

استاد فلسفه دانشگاه قم گفت: ابتکار مرحوم علامه عسگری این بود که برای اولین بار اسامی 150 نفر از صحابه ساختگی پیامبر اسلام(ص) را فاش کرد و گفت این افراد اصلا وجود خارجی ندارند و هر چه از ایشان نقل شده دروغ است.

احمد عابدی، پژوهشگر علوم اسلامی و استاد فلسفه دانشگاه قم و یکی از شاگردان علامه عسگری، در گفت‌وگو با فارس، درباره زندگی مرحوم علامه عسگری گفت: علامه عسگری در سال 1288 در ساوه متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی حوزوی خود را را تا شرح لمعه در حوزه علمیه قم خدمت استادانی چون امام‌خمینی(ره) خواند و سپس از قم به نجف ‌رفت و در نجف در درس‌های آیت‌الله حکیم شرکت کرد.

نویسنده کتاب «حاشیه الهیات تجریدی» افزود: علامه عسگری در فعالیت‌های سیاسی آن زمان عراق شرکت کرد و همزمان چند دانشکده و بیمارستان و مؤسسه خیریه در عراق تاسیس ‌کرد. ایشان همچنین در تبادل استاد میان این دانشکده‌ها و الازهر مصر نقش مهمی را ایفا می‌کرد. اکثر افرادی که اکنون مسئولان عراق هستند، شاگردان مرحوم علامه عسگری و فارغ‌التحصیل دانشکده اصول دین عراق هستند که ایشان بنا نهاده‌اند.

عابدی ادامه داد: علامه عسگری تا زمان حکومت صدام در عراق بود و وقتی صدام می‌خواست ایشان را دستگیر کند از عراق فرار ‌کرد و به ایران ‌آمد. در ایران هم سه دانشکده اصول دین در تهران، قم و دزفول را بنیان نهاد.

نویسنده کتاب «دفتر عقل و قلب» گفت: علامه عسگری طی عمر خود کارهای فرهنگی بسیاری انجام داد و بیش از پنجاه کتاب نوشت. این کتاب‌ها تاثیر بسیار زیادی بر مسلمانان گذاشت و بعضی از کتاب‌های ایشان در شیعه شدن بسیاری نقش مهمی را ایفا کرد. به طوری که در طول تاریخ هیچ کس مثل علامه عسگری نتوانست بسیاری از غیر شیعه‌ها را شیعه کند. در این زمینه حتی از علامه امینی و سید شرف‌الدین هم ایشان موفق‌تر بوده است.

عابدی گفت: علامه عسگری همچنین مناظرات بسیاری در کشورهای مختلف داشت و معمولا در تمامی مناظرات موفق بود و توانست طرف خود را قانع کند. مناظرات علامه عسگری با علمای یهود بسیار معروف است.

وی درباره ویژگی آثار مرحوم علامه عسگری گفت: مهمترین ویژگی آثار ایشان این است که اولا همه آثارشان را از منابع اهل سنت نوشته است و از کتاب‌های اهل سنت استفاده کرده است و ابتکار ایشان هم این است که برای اولین بار برخی از صحابه ساختگی را مطرح کرد یعنی افرادی که اصلا وجود خارجی ندارند و شخصیت‌های ساختگی‌اند. ایشان ثابت کرد که این افراد به اسم صحابه پیامبر مطرح شده‌اند و حرف‌هایی که از زبان ایشان نقل شده است دروغ است. این مهمترین کار ایشان است. علامه عسگری 150 نفراز صحابه ساختگی پیامبر را معرفی کرد.

عابدی گفت: آثار قرآنی ایشان نیز بسیار زیاد است. کتاب «القرآن الکریم و روایات المدرستین» از جمله این آثار است. مقصود ایشان از نوشتن این کتاب این است که قرآن در مکتب اهل بیت و در مکتب اهل سنت چگونه معرفی می‌شود و قرآن را از این دو دیدگاه بررسی می‌کند و تفاوت‌هایش را بیان کرده است. این کتاب سه جلد است و فقط در سودان خیلی‌ها را شیعه کرده است.

وی درباره خصوصیات اخلاقی علامه عسگری گفت: از خصوصیات اخلاقی ایشان این است که بسیار متواضع بودند و هرگز به نام و نشان و مال و ثروت وابستگی نداشت، به طوری که شاید هیچکس مثل او پیدا نشود که اعلام کند از هیچ کتابم حق‌التالیف نمی‌گیرم. علامه عسگری برای هیچ کدام از کتاب‌هایش حق‌التالیف نگرفت و می‌گفت هر کسی که دوست دارد می‌تواند کتاب‌هایم را منتشر کند و از حقوق مادی آن استفاده کند.

نویسنده کتاب «شرح اشارات» در پایان گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی به علامه عسگری نامه‌ای نوشتند و در آن نامه ذکر کردند که من از شما خواهش می‌کنم که اسم من را در دانشکده خودتان بنویسید تا روز قیامت جزو خدمت‌گزاران دانشکده اصول دین محشور شوم.

علامه عسگری در سن نود و هشت سالگی در بیمارستان میلاد تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:37 عصر | نظرات دیگران()

پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت علامه عسگری

 

پیام تسلیت رییس جمهور

دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور در پیامی رحلت عالم فرزانه و علامه مجاهد مرحوم آیت الله سید مرتضی عسگری را به رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه، محافل دانشگاهی و خانواده ایشان تسلیت گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، متن کامل پیام تسلیت دکتر محمود احمدی‌نژاد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا الله وانا الیه راجعون

رحلت عالم فرزانه وعلامه مجاهد مرحوم آیت الله سید مرتضی عسگری، ثلمه ای عظیم بر عالم اسلام بالاخص حوزه های علمیه و محافل دانشگاهی است.

این علامه بزرگوار سرمنشأ خدمات علمی ارزشمندی در جهت روشنگری و ترویج معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بودند و در این راه متحمل رنج ها و مصائب زیادی شدند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به محضر مقدس حضرت بقیه الله (عج) ، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عموم مسلمانان و خانواده محترم ایشان، علو درجات را برای روح پرفتوح آن عالم فقید از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

اطلاعیه‌ جامعه‌ مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ قم در پی ارتحال علامه عسگری

جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با صدور اطلاعیه‌ای ارتحال علامه حاج سید مرتضی عسگری را تسلیت گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این اطلاعیه آمده است:ارتحال دانشمند گرانمایه و محقق کوشا و پر تلاش مرحوم علامه حاج سید مرتضی عسگری (ره) موجب تاثر و تاسف عمیق شد.

این عالم پر تلاش و گرانقدر، سالیان متمادی عمر شریف خویش را صرف دفاع از کیان تشییع و ترویج و تعلیم سیره‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) کرد و با ژرف‌نگری و تتبع و تحقیق؛ نقش موثری در توضیح و تبیین تاریخ اسلام ایفا کرد.

حضور محققانه‌ی او در عرصه‌ی علوم متعدد اسلامی نمایانگر عمق توجه و دلبستگی این عالم فرهیخته به مبانی اصیل اسلام ناب بود.

جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم ارتحال این عالم فرزانه را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و عموم فرهیختگان و ارادتمندان و شاگردان معظم‌له و بیت شریف ایشان تسلیت عرض کرده و علو درجات آن مرحوم را از خداوند منان مسالت می‌کند.

دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی درگذشت علامه عسگری (ره) را تسلیت گفت

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، در متن این پیام آمده است:"ارتحال دانشمند فرزانه علامه عسگری (ره) از پیشگامان تقریب مذاهب اسلامی و منادی همبستگی مسلمانان اسباب حزن و اندوه اهل فرهنگ و اندیشه را فراهم آورد. دانشگاه مذاهب اسلامی درگذشت آن عالم سخت کوش و محقق ژرف اندیش را به مقام معظم رهبری و علمای اسلام و پژوهشگران و اندیشه ورزان تسلیت می‌گوید و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم علو درجات و رحمت بی‌کران خواستار است."


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:35 عصر | نظرات دیگران()

پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت علامه عسکری  

متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت محقق و نویسنده عالیقدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید مرتضی عسکری رحمةالله علیه را به علمای اعلام و حوزه های علمیه و شاگردان و ارادتمندان و به طور ویژه به خاندان مکرم و فرزندان محترم ایشان تسلیت می‌گویم.

این عالم بزرگوار و سختکوش ده ها سال از عمر بابرکت خود را در راه پژوهش در کلام و تاریخ و حدیث صرف کرد و محصول مبارک آن تالیفات و مقالاتی است که در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسین رو به رو شده و در ترویج مکتب اهل بیت علیهم‌السلام موفقیت‌های ارزشمندی به دست آورده‌است.

رحمت خدا بر آن دانشمند بلندهمت و پرتلاش و خستگی ناپذیر.

والسلام علیه ورحمة‌الله
سید علی خامنه‌ای


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 4:27 عصر | نظرات دیگران()

زندگی‌نامه علامه سید مرتضی عسگری

 

علاّمه ‌آیه‌ اللّه‌ مرتضی‌ عسکری، در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر کشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسکری(علیهماالسلام) سکنا گزیند.

‌چرخ‌ روزگار، در اوان‌ کودکی، گَرد یتیمی‌ بر چهره‌اش‌ نشاند و وی‌ را از گرمای‌ مهر والدین‌ محروم‌ کرد.

‌در دَه‌ سالگی، او را به‌ امید روزی‌ که‌ خوشه‌چین‌ دامن‌ معرفت‌ مکتب‌ امامت‌ گردد و جهان‌ اسلام‌ از کام‌ زلال‌ او بهره‌ور شود، به‌ مدرسه‌ی‌ علوم‌ دینی‌ فرستادند.

‌جدّ او آیه‌ اللّه‌ میرزا محمّد شریف‌ عسکری‌ تهرانی‌ (معروف‌ به‌ خاتمه‌ی‌ محدثین) بود. وی، سیره‌ این‌ صالح‌ را سرمشق‌ خود کرد تا روزی‌ شیوه‌ سلف‌ را احیا کند و تداوم‌ بخشد و این‌ گونه‌ بود که‌ شد آن‌ چه‌ که‌ شد: علامه‌ای‌ شهیر در دوران‌ معاصر.

او، شیفته‌ی‌ کتاب‌ بود و آموختن. بویژه‌ به‌ مطالعه‌ی‌ کتاب‌های‌ تاریخی‌ و سفرنامه‌ها عشق‌ می‌ورزید. دوران‌ جوانی‌اش‌ در کتابخانه‌ی‌ جدش‌ - که‌ وکیل‌ میرزای‌ شیرازی‌ بود - در میان‌ انبوه‌ کتب، سپری‌ شد و در بحر نوشته‌ها، از بام‌ تا شام، شنا کرد و مروارید هدایت‌ صید نمود.

علاّمه ‌آیه‌ اللّه‌ مرتضی‌ عسکری، در سال‌ 1293 هجری‌ خورشیدی‌ در شهر سامرا پای‌ به‌ عرصه‌ هستی‌ نهاد. خانواده‌ او، روحانی‌ و ایرانی‌ الاصل‌ و اهل‌ ساوه‌ بودند. گویا، دست‌ تقدیر، والدین‌اش‌ را به‌ این‌ شهر کشانده‌ بود تا در جوار قدسی‌ امام‌ هادی‌ و امام‌ عسکری(علیهماالسلام) سکنا گزیند

‌آیه‌ اللّه‌ عسکری‌ در سال‌ 1310 در دوران‌ مرجعیّت‌ ستیغ‌ آفتاب‌ تابان‌ علم‌ و فقاهت، مرحوم‌ آیه‌اللّه‌ العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حایری‌ به‌ قم‌ آمد و دروس‌ سطح‌ و مباحث‌ اخلاق‌ و تهذیب‌ و کلام‌ و تفسیر را نزد آیات‌ عظام‌ مرعشی، شریعتمدار ساوجی، پایین‌ شهری، امام‌ خمینی، حاج‌ میرزا خلیل‌ کمره‌ای(رضوان‌الله‌علیهم)، تلمّذ کرد.

‌وی، مدّت‌ چهار سال‌ در قم‌ ماند و همگام‌ با سیّدمحمود طالقانی، طرحی‌ نو برای‌ تحصیل‌ و تعلیم‌ و تفسیر علوم‌ قرآنی‌ پی‌ ریخت‌ که‌ این‌ طرح‌ با مخالفت‌ رو به‌ رو شد و همین‌ مسئله، موجب‌ شد از قم‌ به‌ سامرا برود و دروس‌ خارج‌ را در عراق‌ به‌ اتمام‌ برساند.

‌او، در مدّتی‌ که‌ در عراق‌ به‌ سر می‌برد، در محله‌های‌ مختلف‌ به‌ منبر می‌رفت‌ و کلاس‌های‌ درسی‌ دانشجویان‌ و طلاب‌ را‌ اداره‌ می‌کرد. در چنین‌ احوالی، اوضاع‌ شهر به‌ شدت‌ نگران‌ کننده‌ بود و تهاجم‌ فرهنگی‌ و اشعائه سکولاریسم‌ و تبلیغات‌ ناسیونالیسم‌گرایی‌ و مارکسیستی‌ در عراق‌ اوج‌ می‌گرفت. علاّمه‌ی‌ عسکری، در شرایط‌ حادّ جامعه‌ی‌ آن‌ روز به‌ خاطر استبداد و خفقان‌ شدید حزب‌ حاکمه‌ بعث، روانه‌ی‌ بیروت‌ شد و هر چند خانواده‌اش‌ از چنگ‌ این‌ رژیم‌ در امان‌ نماند، امّا او به‌ لطف‌ خدا به‌ ایران‌ آمد و در این‌ سرزمین‌ ماندگار شد.

‌اکثر آثار علاّمه‌ی‌ عسکری، در کشورهای‌ عربی، بخصوص‌ در کشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخی‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است. از ویژگی‌های‌ کتاب‌های‌ علاّمه‌ی‌ عسکری، بیان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسیار روان‌ و سلیس‌ آن‌ها است‌ که‌ خواننده‌ را به‌ سوی‌ خود می‌خواند.

‌علاّمه‌ سیّد مرتضی‌ عسکری، دارای‌ تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ است. او افزون‌ بر بررسی‌ کتب‌ شیعه، احادیث‌ و روایات‌ اهل‌ سنّت‌ را نیز مورد بررسی‌ قرار داده، به‌ گونه‌ای‌ که‌ این‌ آثار، مرجع‌ و منبعی‌ قابل‌ اعتماد برای‌ آنان‌ به‌ شمار می‌رود. کوشش‌های‌ علامه‌ی‌ عسکری‌ برای‌ مصون‌ ماندن‌ اسلام‌ از تحریف، مورد تقدیر هر دو مکتب‌ قرار گرفته‌ است.

‌اکثر آثار علاّمه‌ی‌ عسکری، در کشورهای‌ عربی، بخصوص‌ در کشور مصر. منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ قرار گرفته‌ است. برخی‌ از آثار علامه، به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است. از ویژگی‌های‌ کتاب‌های‌ علاّمه‌ی‌ عسکری، بیان‌ روشن‌ و واضح‌ و نثر بسیار روان‌ و سلیس‌ آن‌ها است‌ که‌ خواننده‌ را به‌ سوی‌ خود می‌خواند.

‌برخی‌ از کتاب‌های‌ ایشان، به‌ شرح‌ زیر است:

عقاید اسلام‌ در قرآن‌ کریم؛ ‌نقش‌ عایشه‌ در تاریخ‌ اسلام؛ مصحف‌ در روایات‌ و اخبار؛ امامان‌ این‌ امت‌ دوازده‌ نفرند؛ گریه‌ بر میّت‌ از سنت‌های‌ رسول‌ خدا(صلّی‌اللّهُ علیه‌وآله‌وسلّم) است؛ بداء یا محو و اثبات‌ الهی؛ آیه‌ی‌ تطهیر در کتب‌ دو مکتب؛‌ عصمت‌ انبیاء و رسولان؛ ازدواج‌ موقت‌ در اسلام؛ آخرین‌ نماز پیامبر؛‌ صفات‌ خداوند جلیل‌ در مکتب؛ ادیان‌ آسمانی‌ و مسئله‌ی‌ تحریف؛ سقیفه؛ معالم‌ المدرستین؛ بزرگداشت‌ یاد انبیاء؛ عدالت‌ صحابه؛ عبداللّه‌ بن‌ سباء و دیگر افسانه‌های‌ تاریخی؛ حکم‌ بازسازی‌ قبور انبیا و اولیا و عبادت‌ در آن‌ها؛ جبر و تفویض‌ و اختیار و قضا و قدر؛ نقش‌ ائمه‌ در احیای‌ دین؛ صد و پنجاه‌ صحابی‌ ساختگی.


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 3:39 عصر | نظرات دیگران()

وبلاگ حضرت آیت الله العظمی مرحوم علامه سید مرتضی عسگری(اعلی الله تعالی مقامه فی الجنه)

 


 نوشته شده توسط خادم علامه در چهارشنبه 86/11/3 و ساعت 3:36 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 20287
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه